Prędzej czy później niemal każdy posiadacz samochodu dojdzie do wniosku, że nic nie zapewni lepszej ochrony jego autu niż własny garaż. Jeśli zdecydowałeś się na zakup lub budowę garażu, to świetnie trafiłeś, bo poruszymy w tym artykule kwestie związane z wyborem najlepszego garażu.
Praktycznie wszystkie garaże można podzielić na dwie grupy – wbudowane w bryłę domu lub wolnostojące. Różnica między nimi jest oczywista.
Garaże w bryle budynku są częścią jakiegoś zabudowania. Zazwyczaj projekty domów jednorodzinnych przewidują pomieszczenie garażowe na parterze budynku. Garaże wolnostojące mogą być zbudowane lub postawione na praktycznie dowolnym terytorium.
Nie wszyscy mają komfort mieszkania w domu jednorodzinnym i bynajmniej nie wszystkie bloki wyposażone są w garaże podziemne. Przeważnie deweloperzy zapewniają swoim klientom miejsca postojowe przed blokami mieszkalnymi. Jeśli mimo wszystko chcesz, by Twój samochód miał „dach nad głową”, możesz pomyśleć o wynajmie lub kupnie garażu wolnostojącego.
Kolejny czynnik, który należy wziąć pod uwagę, to materiał użyty do budowy garażu. Nowoczesne typy garaży są wykonywane z blachy, cegły, bloków betonowych i drewna.
Najbardziej praktyczny i dostępny cenowo wariant to garaż na bazie metalowej konstrukcji, tzw. blaszak. Garaże wykonane z blachy, choć tanie i łatwe do postawienia, mają swoje słabe strony – kiepską termoizolację, niski poziom bezpieczeństwa przed włamaniami i nie najlepszą odporność na zmienne warunki atmosferyczne.
Dlatego właściciel garażu z blachy powinien zadbać o dodatkową termoizolację, poprawną wentylację, wytrzymałe podłoże, najlepiej w postaci wylewki betonowej, i bezpieczne przechowywanie swojego auta.
Ale nawet to nie pomoże rozwiązać problemu zbierającej się wilgoci, która jest zgubna nie tylko dla metalowych konstrukcji garażu, ale też dla karoserii samochodu i jego niewidocznych części, takich jak podłużnice czy progi.
Jak wiadomo, nadmierna wilgoć prowadzi z czasem do poważnej korozji, której skutki zwalczyć można tylko w radykalny sposób.
Za najbardziej praktyczne, niezawodne, wytrzymałe, a zarazem kosztowne uchodzą garaże z cegły i betonu. Zapewniają najwyższy komfort użytkowania i najbezpieczniejsze warunki do przechowywania i obsługi samochodu na przestrzeni całego roku.
Garaże z cegły wygrywają przy tym konkurencję z tymi wykonanymi z betonu, bo posiadają znacznie lepsze właściwości termoizolacyjne. Beton łatwo przepuszcza zimno i wymaga dodatkowego ocieplenia, tak jak blacha.
Ale wiele zależy od grubości ścian. Jeśli jednak decydujesz się na wynajem lub kupno garażu w mieście, musisz liczyć się z tym, że jego ściany będą miały minimalną grubość. W celu zapewnienia komfortowej temperatury w okresie jesienno-zimowym garaż z betonu będzie wymagał przeprowadzenia poważnych prac ociepleniowych, chyba że materiałem budulcowym są rzadko spotykane płyty żelbetowe.
Garaże z żelbetonu to jeden z najbardziej opłacalnych nowoczesnych typów garaży. Konstrukcje z płyt żelbetowych zapewniają skuteczną izolację cieplną i akustyczną, są praktyczne, niezawodne, długowieczne i… dosyć kosztowne. Decydując się na garaż z żelbetonu, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 6 tys. złotych.
Dany typ garażu jest coraz częściej spotykany, choć znacznie rzadziej niż poprzednie. Za jego wyborem przemawia masa korzyści. Drewno posiada doskonałe właściwości izolacyjne, jest długowiecznym i wytrzymałym materiałem budulcowym. Z wyjątkowych atutów drewna mogą skorzystać właściciele stylowych domów jednorodzinnych – drewniany szkielet jest punktem wyjścia dla naprawdę oryginalnych rozwiązań aranżacyjnych.
Chyba jedynym minusem takich obiektów jest ich niska odporność pożarowa.
Wielkość garażu jest nie mniej ważna niż materiał, z którego jest wykonany. Minimalne wymiary garażu jednostanowiskowego wynoszą 3 m × 6 m. Garaż o takich wymiarach będzie mógł pełnić jedynie swoją podstawową funkcję, jaką jest przechowywanie auta. Gdy mają w nim parkować dwa pojazdy, wówczas trzeba pomyśleć o dwóch stanowiskach. Garaż dwustanowiskowy musi być co najmniej dwukrotnie szerszy niż jednostanowiskowy.
Jeśli garaż ma pełnić nie tylko rolę miejsca postojowego, ale też warsztatu samochodowego, zadbaj o komfortowe pomieszczenie wyposażone w kanał. Szczególnie istotna jest w tym miejscu dobra wentylacja. Dokonując regularnych przeglądów, najlepiej wiosną, przy maksymalnym poziomie wód gruntowych, unikniesz przykrych niespodzianek.
Jeśli rodzina posiada jedno auto, optymalnym wariantem jest garaż o wymiarach 5 m × 7 m – pomieści nie tylko samochód, ale też narzędzia i materiały do majsterkowania.
W każdym przypadku garaż należy dopasować do modelu samochodu. Jak prawidłowo obliczyć konieczne wymiary? Szerokość i wysokość miejsca postojowego powinna być wydłużona o ok. 1,5 m w stosunku do szerokości i wysokości samochodu. Odległość od samochodu do bramy garażowej powinna wynosić co najmniej 1,8 m.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji w kwestii wyboru garażu radzimy dokładnie rozważyć wszystkie warianty. Życzymy udanej budowy lub udanego zakupu!
Zdjęcie główne: Binyamin Mellish/Pexels